تبلیغات
بررسی و كارشناسی صنایع موشكی و پدافندی و جنگنده های برتر دنیا - تورنادو
دوشنبه 5 بهمن 1388

تورنادو

   نوشته شده توسط: reza sabbaghi    نوع مطلب :جنگنده های چند منظوره ،

Icon14 تورنادو ، طوفان اروپایی




هواپیمای «تورنادو» زمانی توانست در آسمان به پرواز درآید كه دو كشور انگلیس و فرانسه به فكر ایجاد تحولی در عرصه هواپیماسازی اروپا افتاده بودند. در اواخر دهه ۱۹۶۰
در این دهه، انگلیس و فرانسه با پروژه بال های متغیر كه به تغییر ژئومتریك انگلیسی - فرانسوی۱ معروف شد، كار تحول در عرصه هواپیماسازی اروپا را شروع كردند. از سوی دیگر شش كشور آلمان، فرانسه، ایتالیا، كانادا، هلند و بلژیك نیز برای طراحی جدیدی دست به كار شدند كه نتیجه این اقدام خلق هواپیمایی با نامMRCAبود. در همان سال انگلیس نیز به این گروه پیوست.
پروژه بال های متغیر در عرصه هواپیماسازی اروپا با این هدف آغاز و دنبال شد كه هواپیمایی ساخته شود تا هنگام پرواز بتواند با تغییر شكل بال های خود، بهترین بازدهی را در شرایط متفاوت پروازی داشته باشد و از بالاترین سرعت در هر ارتفاع بهره گیرد. به عنوان مثال از بال كاملاً گسترده در هنگام صعود و فرود كمك گیرد تا در سرعت پایین، مطلوب ترین مقدار نیروی برآ را داشته باشد و از بال نیمه گسترده برای چابكی و سرعت بالای هواپیما به هنگام تغییر ارتفاع استفاده كند و با بال های كاملاً بسته در عملیات و مانورهای نظامی - نمایشی بیشترین بازده و عملكرد را به جای بگذارد.






در جولای ۱۹۶۸ میلادی پروژه ساخت هواپیمایMRCA كه از ائتلاف ۶ كشور آغاز شده بود در نهایت با فعالیت پررنگ تر سه كشور آلمان، انگلیس و ایتالیا نسبت به دیگر كشورهای شریك، ادامه یافت و این سه كشور نامMRCA راTORNADO۵/۴۲ درصد سهم داشتند و ۱۵
با جدی شدن طراحی و برنامه ریزی پروژه تورنادو، هر یك از سه كشور مذكور تمركز مهندسان و طراحان خود را بر بخشی از ساخت این هواپیما متمركز كردند. به عنوان مثال طراحی بدنه هواپیما به متخصصان آلمان، جلوی بدنه و دم هواپیما به متخصصان انگلیس و بال ها به متخصصان ایتالیا سپرده شد. برای ساخت موتور تورنادو نیز از هر كشور شریك، یك شركت سازنده انتخاب شد كه ۴۰ درصد ساخت موتور به شركت انگلیسی رولز رویس، ۴۰ درصد به شركت ام. تی. یو آلمان و ۲۰ درصد به شركت ایتالیایی فیات واگذار شد.






از همان ابتدای طراحی پروژه، MRCA كه تك سرنشینه بود، دو سرنشینه شد. پس از خلق تورنادو، هر سه كشور مذكور، هر یك به نوبه خود سعی كرد در ادامه اعمال تحولات در صنعت هواپیماسازی اش، ابتكار و طراحی جدیدی برای تورنادو در نظر بگیرد. انگلیس كه تصمیم به تصاحب هواپیمایی تدافعی - هوایی داشت، با كار روی سه فروند MRCA، در ۹ سپتامبر ،۱۹۶۹ هواپیمایی با طراحی جدید آزمایش كرد كه حتی به لحاظ شكلی و فیزیكی نیز متفاوت از نمونه های قبل بود، بدنه ای كشیده تر با دماغی رو به پایین و مجهز به رادار AI-24 و موتور RB199-34 كه بعدها با كمی تغییر به هواپیمای F-3 تبدیل شد و تغییر نام داد. میلادی، این تحول بر تغییر در طراحی بال هواپیما متمركز شد. گذاشتند كه معنای «گردباد» دارد. پروژه ساخت تورنادو به شركت پاوانیا در مونیخ آلمان كه از كنسرسیوم همین سه كشور تشكیل می شد سپرده شد. هر یك از كشورهای آلمان و انگلیس در پاوانیا درصد سهم باقیمانده به ایتالیا تعلق داشت.




F-3 هواپیمایی بود كه تمامی خصوصیات F-2 را داشت به علاوه توانایی حمل چهار موشك هوا به هوای كوتاه برد (SideWinder) و ۴ موشك میان برد (Skyflash) را دارا بود. تورنادو F-3 اولین هواپیمایی است كه به موشك های هوا به هوای ASRAAM كه در ژانویه ۲۰۰۱ طراحی شد مجهز شد. كوشش های موفقیت آمیزی نیز برای الحاق موشك هوا به هوای۲۰۴-AMRAAM AIM به تورنادو F-3 انجام گرفت كه در آوریل ۱۹۹۸ موشك های سایه طوفان (Storm shadow) و ضدتانك بریمستون (Brimstons) نیز به آن اضافه شد.
مهم ترین مدل تورنادو به نام GR-1 است كه در سال ۱۹۸۰۲۲۵ است كه هر كدام در طرفی از بدنه قرار دارد. برای حالت تدافعی از یك رادار ضدموشك بهره می جوید و توانایی حمل بمب های خوشه ای و بمب های هدایت شونده لیزری را دارد. رادارهای GR-1 را شركت تگزاس (Texas) می ساخت. در حال حاضر ۲۹۰ فروند GR-1۹۰ فروند در اختیار ایتالیا و ۹۶ فروند در نیروی هوایی سلطنتی عربستان سعودی و ۱۸۶ فروند در نیروی هوایی سلطنتی انگلستان مشغول خدمت می باشند. بعد از مدل مذكور، مدل GR-1A ساخته شد كه یك هواپیمای شناسایی بود و GR-1B برای عملیات با برد زیر قابل استفاده بود طراحی شد.



دو تورنادو در تعقیب یک F-15


در سال ۱۹۸۲ تورنادو IDS یك هواپیمای جنگنده چند منظوره مجهز به حسگرهای نسبتاً مدرن ساخته شد كه دقت عمل بسیار بالایی را دارا بود که در جنگ خلیج نیز شرکت داده شد. این مدل با قابلیت سوخت گیری هوایی قادر به پرواز در دورترین نقاط نیز هست. در كل ۶۰۰ فروند از این مدل ساخته شد كه به جز ۳ كشور سازنده طی قرارداد الیمامه در مارس ۱۹۸۶ ، ۴۸ فروند از این مدل به عربستان سعودی فروخته شد و اجازه تعمیر و خدمات آن تا سال ۲۰۲۰ اخذ شد. برای هر یك از مدل های ذكر شده موتورهای گوناگونی ساخته شد كه مدل به مدل قدرتمندتر شد.
اما پس از مدتی آلمان و انگلیس به فكر بهینه سازی تورنادوها افتادند. هر چه از زمان می گذشت كشورهای دیگر هواپیماهای مدرن و قدرتمندتری می ساختند و تورنادوها كه قابلیت مدرنیزه شدن در حد بالایی را داشتند نیز مدرن تر شدند.




تورنادوی نیروی هوایی عربستان


نیروی هوایی آلمان مشخصاً برای ارتقای سطح فناوری تورنادوهای خود و بالا بردن توانایی های آن آستین بالا زد. طی قراردادی كه بین شركت ELTA اسرائیل و شركت هوافضای بنز و دایملر بسته شد، این دو شركت در بخش ایونیك (الكترونیك هواپیما) متمركز شدند. بعد از تست یك نمونه كه از سیستم راداری جدید و كابینی مجهزتر بهره مند شده بود در سال ۱۹۹۶، اجازه بهینه سازی سری هواپیماهای آلمان در سال ۱۹۹۸ طی قراردادی كه فقط سهم شركت اسرائیلی به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار برای بازسازی ۶۰ فروند و پشتیبانی خدماتی آنها بود، به اسرائیل داده شد. اولین مدل آن آزمایش شد. این هواپیما برای عملیات دوربرد و پشتیبانی هوایی طراحی شده بود كه مجهز به مسلسل کالیبر در خدمت نیروی هوایی و دریایی آلمان است.
__________________


برچسب ها: تورنادو ،

KSA
جمعه 26 مرداد 1397 10:27 ق.ظ
Hello, yeah thіs paragraph iѕ trսly gоod
and Ӏ ave learned lot of things from it aƅout blogging.
tһanks.
Nat
یکشنبه 10 تیر 1397 05:54 ق.ظ
you're aactually ɑ just riɡht webmaster. Ꭲhе website loading speed іs incredible.
It қind of feels tһat you are doing any unique trick.
Furtheгmoгe, Ƭhe conteents are masterwork. yoս haѵе performed a grеat activity on this matter!
Partha
جمعه 25 خرداد 1397 04:12 ق.ظ
Thankѕ to my father ԝһօ informed me regаrding thuis blog, tһiѕ weblog іs genuinely
remarkable.
Norma
جمعه 28 اردیبهشت 1397 02:27 ب.ظ
It's actually very difficult inn this busy life to listen news on Television, thuss I simply use world wide web ffor that purpose, and gett the newest information.
depforce
شنبه 1 اردیبهشت 1397 12:36 ق.ظ
You ccan definitely see your expertise within thhe work you write.

The ector hopes ffor more passionate writers lke you wwho aren't afraid too say how
they believe. Always go after yolur heart.
viagra super active france
پنجشنبه 23 فروردین 1397 11:35 ق.ظ
I ⅽould not resist commenting. Perfectly ᴡritten!
Aly johnson
شنبه 11 فروردین 1397 12:12 ب.ظ
What's up, after reading thnis amazing post i
amm as well happpy to share myy know-how here with colleagues.
mezo
دوشنبه 6 فروردین 1397 06:18 ب.ظ
Link exchange іs nothing elѕe еxcept iit іs only placinng the otһer person'ѕ website ink ᧐n your pagye at suitable
рlace and otheг person ѡill also do samе for yⲟu.
Jamika
جمعه 17 آذر 1396 03:23 ق.ظ
Hurrah! In the end I got a website from where I
can actually get useful data concerning my study and knowledge.
best psychic medium reading
چهارشنبه 10 آبان 1396 08:04 ب.ظ
یک نفر لزوما دست را به طور قابل توجهی قرض می دهد
مقالات من بیان می کنند. این اولین بار است که من صفحه وب خود را تا به امروز ملاقات کردم؟
من با تجزیه و تحلیلهایی که انجام دادید را برای ساخت این انتشار واقعی فوقالعاده شگفت زده کردید.

روند فوق العاده!
Astrid
دوشنبه 9 مرداد 1396 10:09 ب.ظ
Hello! This is kind of off topic but I need some advice from an established
blog. Is it very hard to set up your own blog? I'm not very techincal but I can figure things out pretty
fast. I'm thinking about setting up my own but I'm not sure where to start.
Do you have any points or suggestions? Cheers
foot pain and tingling
سه شنبه 6 تیر 1396 03:05 ق.ظ
Because the admin of this web site is working, no uncertainty very soon it will be renowned, due to its quality contents.
https://josephinasirignano.wordpress.com/2015/03/10/what-might-cause-achilles-tendonitis-discomfort/
دوشنبه 5 تیر 1396 07:05 ب.ظ
Thanks for finally writing about >بررسی و كارشناسی صنایع
موشكی و پدافندی و جنگنده های برتر دنیا
- تورنادو <Loved it!
chunkyplaster4500.exteen.com
سه شنبه 2 خرداد 1396 05:18 ب.ظ
Superb website you have here but I was wanting
to know if you knew of any user discussion forums that cover
the same topics discussed in this article? I'd really love to be a part of online community
where I can get suggestions from other knowledgeable people that share
the same interest. If you have any suggestions, please let me know.
Cheers!
Karin
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 08:05 ق.ظ
Hello, I think your blog might be having browser compatibility issues.
When I look at your blog site in Safari, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping.
I just wanted to give you a quick heads up! Other then that,
terrific blog!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر