تبلیغات
بررسی و كارشناسی صنایع موشكی و پدافندی و جنگنده های برتر دنیا - هواپیمای جنگنده F-16
یکشنبه 20 دی 1388

هواپیمای جنگنده F-16

   نوشته شده توسط: reza sabbaghi    نوع مطلب :جنگنده های چند منظوره ،

هواپیمای جنگنده F-16
سریع تر از شاهین، بیناتر از باز
عمید نمازی خواه - جواد نصرتی
003951.jpg

حدود ۴۰ سال پیش اكثر پروژه های نیروی هوایی آمریكا برای ساخت هواپیماهای جنگنده كوچك با قدرت مانور بالا بود ولی چندی بعد (حدود یك دهه) شیوه های طراحی تغییر كرد و دیگر طراحان و مهندسان توجه خود را به مسایلی مانند سرعت زیاد، ارتفاع بالا و تقویت سیستم های راداری متمركز ساختند تا هواپیماهای جنگنده كمتر از تهدیدات دشمن بیم و هراس داشته باشند.
این مشخصات را به خوبی می توان در جنگنده
F-4 آمریكایی ساخت شركت مك  دانل داگلاس ملقب به شبح «phantam كه كشور ما هم چندین فروند از این مدل را داراست» دید. هواپیماهای جنگنده F-4 یكی از بازوان پرتوان نیروی هوایی آمریكا در زمان جنگ ویتنام بودند و نكته قابل توجه استفاده دومنظوره از آنها بود زیرا F-4ها علاوه بر نیروی هوایی به نیروی دریایی نیز كمك می كردند.
طراحی F-4 در ابتدا طرحی برای ساخت یك هواپیمای رهگیر شكاری بود و به همین علت موتورهای قوی جت (نسبت به زمان خود)، سرعت اوج گیری بالا و قدرت حمل موشك های هدایت شونده، همگی مسایلی بودند كه مهندسان برای یك هواپیمای رهگیر در نظر گرفته بودند تا
F-4 بتواند در ارتفاعات بالا هواپیماهای پایین تر از خود را هدفگیری كند.
البته در جنگ ویتنام هواپیماهای F-4 تنها در نقش جنگنده عملیات انجام دادند. رقیب بسیار سرسخت آن زمان هواپیمای F-4، هواپیمای میگ (Mig-21) روسی بود كه البته F-4ها توانمندتر بودند.
بعد از جنگ ویتنام طراحان آمریكایی شروع كردند به رفع نقایص F-4ها تا بتوانند نسل جدیدی از هواپیماهای جنگنده را معرفی كنند زیرا چندین فروند F-4 در جنگ نابود شده بود. مشكلات و نواقصی مانند شناسایی سهل و آسان رادارهای دشمن، برد و دید كم راداری كه این امر باعث می شد تا خلبانان برای نشانه گیری و هدف یابی به نزدیكی هدف بیایند و شلیك كنند كه باعث می شد تا پدافندهای دشمن آنها را شناسایی و نابود كنند این مشكلات به نسبت در هواپیماهای جنگنده بعدی كمتر دیده می شود (به عنوان مثال در جنگنده های F-14 و F-15)
در هواپیمای جنگنده F-15 خصوصیات دید راداری بسیار وسیع (۳۶۰ درجه حول هواپیما)، قدرت مانور بسیار بالا و سرعت مافوق صوت باعث شد تا لقب عقاب را بگیرد و یكی از محبوب ترین هواپیماهای نیروی هوایی آمریكا شود كه نسبت به هواپیما F-4 بسیار پیشرفته تر، سریع تر و بلندپروازتر بود. F-15 جزو اولین هواپیماهایی بود كه با موشك های مدرن اسپارو (Sparrow) تجهیز شد. در تمامی موارد F-15 نسبت به F-4برتری داشت به جز یك مسئله و آن هم هزینه سنگین ساختش بود.
003954.jpg
003957.jpg

این جنگنده می تواند با سرعت ۵/۲ ماخ در ارتفاع ۶۵ هزارپایی پرواز كند.باز هم بعد از مدتی نیروی هوایی آمریكا با صرف بودجه های هنگفت ، برای رفع تمامی نیازهایش،به فكر ایجاد قوی ترین نیروی هوایی دنیا افتاد و سریعاً شركت های بزرگ صنعت هوافضا را «البته تنها شركت های  آمریكایی» مانند بوئینگ، لاكهید مارتین، نورثروپ، مك دانل داگلاس و... را دعوت به همكاری كرد و با ایجاد رقابت های سخت میان آنها به هدفش رسید.
نیروی هوایی آمریكا به این شركت ها اعلام كرد كه طرح های مفهومی (Concept) بهترین جنگنده ای را كه می توانند بسازند، اعلام كنند. در مدت كمتر از یك سال چندین طرح از هر شركت به نیروی هوایی ارایه شد كه از میان آنها طرح YF-16 از شركت جنرال داینامیك و YF-17 از شركت نورثروپ برگزیده شدند.
طرح YF-16 دارای یك موتور توربوفن بود و وزن كمی داشت در صورتی كه YF-17 دو موتور جت داشت كه از YF-16 سنگین تر و طویل تر بود.
بعد از چانه زنی های فراوان بین طرح های موجود سرانجام در سال ۱۹۷۶ طرح F-16 بر F-17 غالب آمد و نیروی هوایی آمریكا به عنوان جنگنده ای برای آینده با آن موافقت كرد.
در آن زمان هم نشریات آمریكایی موضع گیری جالبی در مقابل F-16 نشان ندادند و طراحان شركت جنرال داینامیك برای بهتر جلوه دادن این هواپیما نهایت سعی و تلاش خود را انجام دادند تا در مقابل تهدید لغو قرارداد ساخت F-16 پایداری كنند. به عنوان مثال یكی از مهم ترین رقبای F-16 در یگان هوایی آمریكا هواپیمای F-15 بود كه مهندسان شركت جنرال داینامیك برای صرفه جویی در هزینه ها در ساخت بدنه F-16تنها دو درصد از فلز تیتانیوم استفاده كردند در صورتی كه ۲۵ درصد وزن بدنه هواپیمای F-15 از تیتانیوم ساخته شده است.
یك سامانه هدایت الكتریكی پیشرفته
(Fly-by-Wire) پیشرفته در این هواپیما كار خلبان را بسیار آسان تر كرده است. یكی از مهم ترین نكات هواپیمای F-16 نسبت تحمل بار زیاد به وزن كم بدنه است كه می تواند مقدار زیادی از تسلیحات جنگی را در هر پرواز با خود حمل كند.
كابین خلبان بسیار پیشرفته است و دید بسیار خوبی حتی نسبت به پشت سر دارد و به گونه ای می توان آن را نوعی جدید از طراحی دانست كه در آینده در هواپیمای F-22 نیز استفاده شد.
شركت جنرال داینامیك با انعقاد قراردادی در
۱۳ ژانویه سال ۱۹۷۵ با نیروی هوایی آمریكا موظف شد كه یك نمونه ابتدایی عملیاتی از F-16 بسازد طراحان به گونه ای برای ساخت اولین مدل سعی و تلاش كردند كه از آن می شد به عنوان یك هواپیمای چند منظوره «نبردهای هوا به هوا و هوا به زمین» استفاده كرد.
نسبت به هواپیماهای زمان خود سبك وزن بود و نمونه اولیه آن با نام F-16A تنها ۱۵۶۰۰ پوند وزن داشت كه باز هم در مدل های بعدی (B و C و D) تغییرات دیده می شود. از مدل A ۲۰ فروند ساخته شد كه تمامی آنها تك سرنشینه بودند.
نیروی هوایی سریعاً به فكر تربیت خلبانان  ماهر برای هدایت این جنگنده افتاد و به همین علت مدل B دو سرنشینه ساخته شد.
اولین پرواز هواپیمای جنگنده F-16A در دسامبر سال ۱۹۷۶ انجام شد و اولین نمونه عملیاتی آن در ژانویه سال ۱۹۷۹ تحویل اسكادران ۳۸۸ پایگاه هوایی هیل (Hill) در ایالت یوتا شد.
003960.jpg

مدل های بسیار متنوعی از آن ساخته شد. مدل های C و D جایگزینی برای هواپیماهای اولیه A و B بودند كه تنها تفاوتشان در سیستم های ایونیك (الكترونیك پرواز) و سیستم های راداری بود. در مدل های C و D رادارها بسیار پیشرفته تر شدند و تسلیحات و موشك های مدرن بر روی هواپیما نصب شد و تا نوامبر سال ۱۹۸۱ تمامی آنها به نیروی هوایی تحویل داده شد.
همان طور كه می دانید یكی از مهم ترین قسمت های طراحی هواپیما موتور آن است. برای ساخت موتور نیز از شركت های مجرب موتورسازی جنرال الكتریك و پرت و ویتنی دعوت به همكاری شد. F-16 یك موتور بود و به همین علت باید از یك موتور بسیار پرقدرت استفاده می شد مدل های F-100 از شركت پرت و ویتنی و F-116 از جنرال الكتریك پیشنهاد شدند كه هر دو توربوفن هستند و بازدهی خوبی دارند هركدام از آنها حدود ۱۲۱۵۰ كیلوگرم نیروی پیشران تولید می كنند تا با چنین قدرتی سرعت هواپیما به دو ماخ (حدود ۱۵۰۰ مایل در ساعت) برسد.
برد پروازی ۳۹۰۰ كیلومتر برای یك بار سوختگیری نشان دهنده مصرف نسبتاً پایین سوخت آن است. تمامی F-16ها مجهز به یك مسلسل M61A1 هستند كه می تواند ۵۰۰ تیر در دقیقه (هشت تیر در ثانیه) شلیك كند. آویزگاه های خارجی بر روی بال ها و بدنه اصلی می تواند در هر پرواز چندین موشك را با خود حمل كند كه برای معرفی تسلیحات قابل حمل توسط یك F-16 احتیاج به چندین صفحه روزنامه است.
در كل یكی از بهترین هواپیماهای جنگنده است كه نیروی هوایی آمریكا تمامی آنها را برای ورود به قرن جدید پیشرفته تر و به روز (Update) كرده است.
003987.jpg


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.